8 stappen om hiaten weg te werken!
We vliegen van de ene toets naar de volgende toets.
Nauwelijks is er tijd om toetsen na te bespreken, terwijl juist daar de winst te behalen valt! Wat deed ik goed en kan ik zo blijven doen? En: Waar kan ik in verbeteren en de volgende keer anders aanpakken, zodat ook mijn resultaat verandert? Focussen op het proces in plaats van het resultaat. De toets gebruiken als middel in plaats van het doel.
Door continu bezig te zijn met de volgende toets, neem je nauwelijks tijd om hiaten weg te werken. Gevolg: deze hiaten stapelen zich op en een stevig fundament blijft uit. Je gaat steeds meer wankelen en verliest grip (op jouw resultaten).
- Waarom zorgen jouw hiaten voor problemen op de lange termijn?
Er zit vaak een opbouw in de lesboeken. Leer je in een hoofdstuk de ‘past simple’ bij Engels, dan wordt er een paar hoofdstukken verder van je verwacht dat je de ‘past simple’ en de ‘present perfect’ uit elkaar kunt houden.
Heb je een onvoldoende op het hoofdstuk van de ‘past simple' gescoord, dan wordt het nog lastiger wanneer deze tijd in een later hoofdstuk gecombineerd wordt met nog een andere tijd.
Dit principe wordt helemaal duidelijk bij de bekende onregelmatige werkwoorden van het vak Engels. Ken je deze niet uit je hoofd, dan kun je onmogelijk de vormen van de ‘past simple’, ‘present perfect’ en ‘past perfect’ toepassen in zinnen. En laten deze nou bijna elke toets aan bod komen. Je kunt dan eindeloos gaan oefenen met het uit je hoofd leren van de vormen van de verschillende tijden, maar veel effectiever is het teruggaan naar de basis. Waar ligt het probleem? In dit geval bij de beheersing van de onregelmatige werkwoorden waardoor je de hele vorm niet goed kúnt toepassen.
En ik noem nu twee keer een voorbeeld van het vak Engels, maar dit geldt uiteraard voor bijna alle vakken. Heb je het hoofdstuk over ‘Machten & kwadraten’ met een onvoldoende afgesloten, dan kun je er vergif op innemen dat maanden later het hoofdstuk ‘Differentiëren’ een probleem wordt.
Ook wordt er op school vaak gebruikt gemaakt van stapeltoetsen. Je krijgt eerst een toets over hoofdstuk 1, later over hoofdstuk 2 en vervolgens over hoofdstuk 3. In een toetsweek worden dan op 1 toets alledrie de hoofdstukken getoetst. Heb je een onvoldoende gehaald voor hoofdstuk 2, dan is ook deze stapeltoets lastig te maken.
In de bovenbouw wordt dit vaak helemaal duidelijk!
In de verschillende jaren van de bovenbouw behandel je alle stof voor je examen (schoolexamens en centraal examen). Op je centraalexamen komt dan (bijna) alles terug op 1 examen. Ook schoolexamens bestaan vaak uit verschillende hoofdstukken. Het is lastig als je dan delen van de stof onvoldoende beheerst.
- Hoe pak je hiaten in jouw kennis aan zodat je problemen op lange termijn voorkomt?
In 8 stappen van jouw hiaten af!- Stap 1: Breng eerst jouw hiaten in kaart.
- Stap 2: Open jouw digitale cijferlijst.
- Stap 3: Ga met jouw muis op de rode cijfers (onvoldoendes) staan.
- Stap 4: Noteer voor welk hoofdstukken je onvoldoendes hebt behaald.
- Stap 5: Plan nu een een oefentoets in over het betreffende hoofdstuk.
- Stap 6: Maak de toets en kijk deze na.
- Stap 7: Analyseer in welke delen (paragrafen) of niveaus (kennis, begrip, toepassing) jouw hiaten zitten.
- Stap 8: Leer via de uitwerkingen hoe je jouw kennis/aanpak verbetert.
Op deze manier werk je heel gericht jouw hiaten weg én investeer je in jouw toekomstige resultaten.
Dit is ook een hele effectieve manier om je examen voor te bereiden! Volg het stappenplan en werk heel concreet aan jouw aandachtspunten.
Zet hem op!
Tip de redactie
Heb jij een interessant onderwerp of een mooie tip & trick die het leren nog makkelijker maakt? Laat het ons weten
Deel deze pagina met je vrienden!
Ook interessant
Bekijk alle artikelenZoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.