Hier laat het onderwijs een grote steek vallen....

DALLE 2024 07 03 17 14 38 A highly illustrative scene depicting a literal rat race involving human teachers and students instead of mice Imagine teachers running inside a gian

Als je mij nou vraagt: "Waar valt de meeste winst te behalen binnen ons huidige onderwijs?", dan is mijn antwoord ongetwijfeld: "het geven van feedback". 

En dan heb ik het binnen deze blog over het geven van feedback op gemaakte toetsen. Wat kan hij/zij al goed? Waarin kan de leerling nog groeien? 

Wat veel ouders en leerlingen zullen beamen is dat toetsen onvoldoende worden nabesproken. We vliegen van toets naar toets, zonder dat we echt goed bekijken: wat vertelt dit resultaat ons? Het resultaat is immers maar een cijfer, een manier van meten... Maar wat er dan gemeten wordt, is de vraag.

Je kunt namelijk continu blijven hameren op harder leren, maar wat als daar niet de oplossing in zit? Wat als een kind moeite heeft met het juist interpreteren van de vraag? Wat als de leerling het moeilijk vindt om een vraag juist te formuleren? Wat als het steeds slordigheidsfoutjes maakt? Of: wat als hij of zij de feiten en begrippen foutloos op kan dreunen, maar moeite heeft met de aanpak van bronvragen? Wordt daar dan extra aandacht aan besteed?

Je kunt dan blijven toetsen wat je wil en nóg meer uren stoppen in het leren, maar dat pakt het probleem niet aan.

Wat als we echt leren van wat resultaten ons vertellen? Als we de tijd nemen om een kijkje achter het cijfer te nemen? De tijd hebben om in te spelen op hiaten...?

En ja, dit heeft veel te maken met de grootte van onze klassen binnen het onderwijs en de werkdruk van leerkrachten, maar op deze manier blijven we in de ratrace rondcirkelen. 

Tegenwoordig zeggen we dan vaak: "We moeten leerlingen geen cijfers meer geven!" Maar ligt daar echt het probleem? Is het probleem van evalueren opgelost als we geen cijfers meer geven? Ik vraag het me af. Volgens mij zijn de cijfer an sich niet het probleem, maar de tijd die we (niet) nemen om dieper in het leerproces van de leerling te duiken. En daarnaast de kunde van goed evalueren en juist feedback geven.

Niet simpelweg een rode streep door het antwoord zetten en de toets teruggeven, zonder überhaupt de opgaven erbij te geven. Uitleggen waarom een antwoord fout is en hoe het verbeterd kan worden. Dit zorgt ervoor dat ze dezelfde fouten in de toekomst kunnen vermijden.

Een ander belangrijk punt is het tijdig nabespreken. Hoe langer de tijd tussen de toets en de feedback, hoe minder effectief deze zal zijn. 

Dit betekent dat we moeten stoppen met het zien van toetsen als een eindpunt, en ze in plaats daarvan moeten beschouwen als een waardevol instrument om inzicht te krijgen in het leerproces van onze leerlingen. 

Door meer tijd en aandacht te besteden aan het analyseren en nabespreken van toetsen, en door ruimte te creëren voor reflectie en feedback, kunnen we een omgeving creëren waarin elke leerling het beste uit zichzelf kan halen. 

En ja, dit vraagt om een investering in tijd en middelen, dat blijft een uitdaging binnen ons onderwijs.

 

 

Tip de redactie

Heb jij een interessant onderwerp of een mooie tip & trick die het leren nog makkelijker maakt? Laat het ons weten

Deel deze pagina met je vrienden!

Ook interessant

Bekijk alle artikelen

Zoek in meer dan 10.000 proefwerken

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in