Zó worden toetsen gemaakt!
Je maakt op school honderden toetsen! Maar hoe worden toetsen eigenlijk gemaakt? Best relevant om te weten, zodat je weet wat je kunt verwachten!
Vrijwel alle toetsen worden gemaakt volgens het RTTI-model.
RTTI staat voor:
- Reproductie
- Toepassing 1 (in bekende situaties)
- Toepassing 2 (in nieuwe situaties)
- Inzicht
Dit zijn de verschillende niveaus waaruit jouw toets bestaat.
Laten we daar een verder induiken, zodat jij weet wat voor soort vragen je kunt verwachten:
Het is niet de manier waarop toetsen worden ontwikkeld, het is ook een slimme manier om te toetsen te leren.
Wat is RTTI?
RTTI staat voor Reproductie, Toepassing 1, Toepassing 2 en Inzicht. Elk van deze letters staat voor een verschillende manier van leren en toetsen:
- R: Reproductie - Dit is de basis. Hier toets je of je de stof kunt herhalen zoals je die geleerd hebt. Denk aan het opdreunen van de hoofdstad van Frankrijk (dat is natuurlijk Parijs!). Het gaat over het kennen van de lesstof. Van begrippen, Engelse woordjes tot jaartallen. Je ziet vaak dat leerlingen die hoog scoren op reproductieniveau gestructureerd werken. Leerlingen die laag scoren op reproductie zijn vaak wat chaotisch. Denk aan een chaotisch wiskundeschrift of onvindbare losse stencils overal en nergens ;).
- T: Toepassing 1 (in bekende situaties) - In deze categorie mag je nu laten zien dat je de stof kunt gebruiken in een nieuwe situatie. Bijvoorbeeld, kun je de hoofdstad van Spanje (Madrid) op een kaart aanwijzen? Een leerling die oplet in de les scoort prima op dit niveau. Indien een leerling dit nog niet doet, valt er vaak nog veel winst te behalen.
- T: Toepassing 2 (in nieuwe situaties) - Nog een stapje verder! Nu kijk je of je kennis kunt gebruiken in een heel andere context. Bijvoorbeeld, kun je uitleggen hoe je de hoofdsteden van Europese landen kunt onthouden met een slim ezelsbruggetje?
- I: Inzicht - Dit is de ultieme uitdaging. Je moet laten zien dat je echt begrijpt waar het om draait. Bijvoorbeeld, kun je uitleggen waarom hoofdsteden vaak aan een rivier liggen? Op dit niveau moet je laten zien dat je zelfstandig kunt functioneren en dat je kunt reflecteren.
Hoe werkt dat in de klas?
Laten we eens kijken naar een les aardrijkskunde.
- Reproductie: De docent vraagt: “Wat is de hoofdstad van Duitsland?” Jij antwoordt: “Berlijn!” Top, je kunt de feitjes reproduceren.
- Toepassing 1: De docent geeft je een blanco kaart van Europa en vraagt je om Berlijn aan te wijzen. Je zoekt snel de juiste plek op de kaart en zet een stip. Goed bezig!
- Toepassing 2: Nu wordt het wat uitdagender. De docent vraagt: “Kun je uitleggen hoe je met een ezelsbruggetje de hoofdsteden van alle Europese landen kunt onthouden?” Je gebruikt je kennis van Berlijn en verzint een slimme truc.
- Inzicht: De docent vraagt als laatste: “Waarom denk je dat veel hoofdsteden, zoals Berlijn en Parijs, aan een rivier liggen?” Je denkt na en legt uit dat rivieren vroeger belangrijk waren voor handel en transport. Bingo, je hebt inzicht!
Achter elk cijfer zit een verhaal.
Hoe komt een leerling tot het cijfer 6 of 8? Of hoe maak je de slag van een 4 naar een 7? Het is dan handig om meer te weten over het RTTI. Het geeft je waardevolle inzichten in jouw capaciteiten, jouw leerproces en jouw ontwikkeling. Wat gaat goed? En wat kan beter? Dankzij de RTTI-methode kunnen we gericht knelpunten aanpakken, met passende vervolgacties. Zo wordt jouw leerpotentie optimaal benut.
Het is dan ook niet voor niks dat dit model de basis vormt van de toetsen van ToetsMij! We blijven namelijk heel dichtbij hoe jij op school getoetst wordt. Zo kun jij je optimaal voorbereiden en jouw leerproces verbeteren op het juiste gebied. In veel gevallen moet een leerling namelijk niet harder leren, maar vooral anders leren om optimaal te presteren. Efficiënter en resultaatgerichter. Leerlingen die een heel weekend lang blokken op samenvatting en definities arceren doen hard hun best, maar dat resulteert niet per se een goed cijfer.
Het is waardevol om op verschillende gebieden te oefenen en diverse vraagstellingen te herkennen.
Bij ToetsMij hebben we het RRTI-model vertaald, naar de volgende categorieën: kennis, begrip en toepassing. Deze categorieën vind je dan ook op elke toets terug! In deze blog lees je hier meer over.
De verschillende categorieën geven je inzicht in waar je kunt verbeteren. Blijkt het dat je sterk ben in het Toepassen in onbekende situaties en Inzicht, maar dat je ongestructureerd werkt? Dan is de kans groot dat een ontwikkeling binnen Reproductie voor nog betere prestaties zorgt. Voor een leerling die goed scoort op Reproductie en Toepassen in bekende situaties maar slecht op Inzicht, is harder leren en meer overzicht meestal niet de oplossing. Dat heeft de leerling namelijk al op orde.
Kortom: als je weet hoe toetsen zijn opgebouwd en op verschillende gebieden leert en oefent, kun je het maximale uit jezelf halen! RTTI helpt je om op verschillende manieren naar dezelfde stof te kijken. Het zorgt ervoor dat je de kennis echt begrijpt en kunt toepassen in verschillende situaties.
Ga gelijk aan de slag!
Tip de redactie
Heb jij een interessant onderwerp of een mooie tip & trick die het leren nog makkelijker maakt? Laat het ons weten
Deel deze pagina met je vrienden!
Ook interessant
Bekijk alle artikelenZoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.