De begrippen (dikgedrukte woorden) zijn heilig…Leerlingen klampen zich hier maar al te graag aan vast. En hoe fijn denken ze, de uitleg staat achterin. Zo ook het woord “feodalisme”:

Het feodalisme of de feodaliteit (van het Latijnse feudum of leen), ook wel leenstelsel genoemd, is een begrip in de geschied- en rechtswetenschap en in de sociale wetenschappen waarin een maatschappelijke orde wordt aangeduid waarin een onderlinge verplichting tot trouw, bijstand en het betalen van schattingen wordt bereikt door het in leen geven van een gebied.

“Ok”, zei ze (leerling uit 4 havo) en ging verder. “Leg het eens aan mij uit alsof ik je zusje van 12 ben”, zei ik. Ze begon “Uhmm…Latijns woord….iets met lenen”. Ze had geen idee wat ze zojuist gelezen had. Vrij ineffici├źnt, want ze stopt tijd in het lezen, het opzoeken, maar onthoudt vervolgens nauwelijks iets. Dit is ook de reden dat leerlingen vaak slechter scoren op toetsen. Ze KENNEN het maar BEGRIJPEN het niet. Op toepassingsvragen (grootste deel bij gs) gaan zij volledig onderuit. Het is de kunst deze omschakeling te maken.

Wat betreft de uitleg: bizar hoe deze soms nog ingewikkelder is dan het woord zelf. Zelf houd ik meer van Jip en Janneke taal. Versimpelen tot in den treure.